Sabtu, 11 Juli 2020

Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak

Pandangan saya mengenai arak adalah sebegini. Ini budaya mereka bukan amalan agama mereka.

Miras Dalam Tradisi Masyarakat Bali Balebengong

Bangi 12 rabiulakhir 1442h sabtu bukan sahaja pelik malah dangkal apabila ada ahli politik mengatakan bahawa minuman arak merupakan hak yang diberikan oleh allah swt kepada masyarakat bukan islam.

Arak bukan kebudayaan masyarakat nak. Macam macam norma jika disimpulkan fungsi kebudayaan di masyarakat adalah untuk memenuhi kebutuhan manusia yang semakin beragam dengan cara membentuk hasil kebudayaan baru yang lahir dari gagasan dan ide manusia itu. Bukan berarti minuman arak itu adalah sebuah kebudayaan tapi arak itu adalah minuman yang dibawa oleh para saudagar atau pedagang dari luar indonesia. Masyarakat indonesia memang sejak dahulu telah mengenal minuman keras berupa arak.

Selain itu kebudayaan baru yang dimasukkan memang dimaksudkan untuk menggeser kebiasaan anggota masyarakat meminum arak dan beberapa barang berbahaya bagi diri sendiri. Kita terlalu melayan kumpulan minoriti sehingga budaya buruk mereka ini menjahanamkan kita majoriti umat islam katanya pada sidang media di sini hari ini. Tidak ada kebaikan meminum arak sama ada untuk kesihatan atau kekeluargaan.

Jika sebelum ini mereka dikenali sebagai negara mempunyai undang undang islam yang ketat kini semuanya berubah apabila melakukan beberapa perubahan yang begitu mengejutkan masyarakat islam seperti membenarkan pengambilan arak selain mengizinkan. Kita kerajaan negeri mengikut apa yang berlaku sebelum ini kita tidak pernah mengeluarkan lesen oktoberfest kalau dalam kalangan mereka bukan muslim hendak mengadakan seperti biasa di tempat menjual arak berlesen kita tidak boleh nak buat apa. Memang pada awalnya minuman arak tersebut bertujuan untuk menghangatkan badan pada saat musim dingin.

Saya dijemput oleh pemuda pas perak untuk forum mengenai arak malam sabtu ini secara online. Menteri pelancongan dan kebudayaan itu berkata malaysia berbeza dengan jerman atau bavaria yang merupakan negara pengeluar arak dan mengadakan octoberfest untuk mempromosikan arak keluaran mereka. Sebagai pemimpin islam yang berada di kedudukan tertinggi dalam kerajaan kenyataan itu amat mengecewakan kerana seakan akan tidak ingin langsung memandang serius isu minuman keras ini.

Arak bukan kebudayaan masyarakat nak minum tak apa tapi jangan bawa kerosakan kepada orang lain papar berkaitan pada 2 12 2020 jumlah. Dalam kata lain arak sebenarnya mengundang kepada keganasan rumah tangga. Arak juga salah satu faktor peningkatan kes kanser hati dan nasopharyngeal di negara ini.

74 hits saya dijemput oleh pemuda pas perak untuk forum mengenai arak malam sabtu ini secara online pandangan saya mengenai arak adalah sebegini ada sekali januari tahun ini saya melawat rakan saya yang baru dikurniai seorang cahaya mata di sebuah. Adakah budaya minum arak perlu merosakkan masyarakat majoriti di malaysia. Arak bukan budaya masyarakat negara ini.

Negara uae hari ini menjadi tumpuan satu dunia apabila membuat rombakan secara besar besaran dalam sistem undang undang syariah islam negara itu. Disember 02 2020 0. Arak bukan kebudayaan masyarakat nak minum tak apa tapi jangan bawa kerosakan kepada orang lain assistant editor.

Katanya penganjuran secara terbuka berbeza dengan acara diadakan secara tertutup dibuat di premis menjual arak yang mempunyai lesen.

3 Tradisi Yang Masih Dilestarikan Di Semarang

Helaran Dongdang Wujud Pesta Rakyat Di Kampung Sindang Barang Tradisi Situs Budaya Indonesia

Gubernur Wayan Koster Legalkan Arak Bali

Laporan Mendalam Hikayat Tetes Nirwana Tanah Jawa

Polemik Ruu Minol Antara Moral Bangsa Dan Matinya Ekonomi Petani Arak Kumparan Com

Jejak Etanol Dalam Minuman Tradisional Nusantara

Serba Serbi Minuman Alkohol Tradisional Indonesia Stop Oplosan

Dpr Ri Usulkan Ruu Larangan Minuman Beralkohol Bali Bereaksi Keras

Nusabali Com Masyarakat Jangan Salah Kaprah Sembarangan Mengkonsumsi Arak

Makalah Budaya Lampung Docx

Ridwan Saidi Sesalkan Larangan Pengamen Ondel Ondel Metro Tempo Co

Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak Minum Tak Apa Tapi Jangan Bawa Kerosakan Kepada Orang Lain Minda Rakyat

5 Upacara Adat Bali Yang Tidak Boleh Kamu Lewatkan Gojek

Sekaten Dan Islam Jawa Indonesia Go Id

11 Festival Kebudayaan Di Indonesia Yang Wajib Kamu Kunjungi

Pesan Mendalam Upacara Reba Dan Nilai Luhur Budaya Masyarakat Ngada Ntt Regional Liputan6 Com

Kebudayaan Masyarakat Melayu Pejuang Budaya Terakhir Baby Face Face Baby

Mengikuti Ritual Pemotongan Rambut Gimbal Di Dieng Ini Ceritanya Mongabay Co Id

Adat Dan Budaya Masyarakat Lombok Gerbang Wisata


0 comments: